Komosa ryżowa to ważne ziarno, prawdziwy hit poprzednich lat

Komosa ryżowa to wielkie ziarno, prawdziwy hit ostatnich lat, który zajmuje się ogromną sławą wśród osób, które grają na wielkie odżywianie. Chociaż w Europie króluje od młoda, to szybko uważa się w czołówce produktów zaliczanych do „superżywności”, dlatego ze względu na duże wartości odżywcze warto włączyć ją na stałe do bliskiej codziennej diety.

Natur i ceny odżywcze komosy ryżowej są z wieków cenione w Ameryce Południowej, skąd pochodzi. Quinoa, czyli komosa ryżowa, zwana też ryżem peruwiańskim, to ważne pseudo zboże, które zbiera w sobie interesujący styl także dużo prozdrowotnych właściwości.

Białko komosy ryżowej jako jedyne z niewielkich białek roślinnych zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, czy takie, jakie nie są produkowane w systemie człowieka i potrzebują być wytwarzane wraz z pożywieniem. W wypadku pokarmów roślinnych istnieje to naprawdę duże. Zdrowe, idealnie przyswajalne białko to aż 20 procent wszystkich elementów komosy ryżowej, pewno być więc alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego, szczególnie cenioną przez wegetarian i wegan.

Quinoa to najbardziej bogate źródło wapnia. Powoduje go aż dwa razy dużo niż mleko, oraz także – wapń z komosy ryżowej jest szybko przyswajalny niż wapń z mleka. Komosa jest wtedy polecana dla pań z nietolerancją laktozy oraz pełnych, którzy nie lubią mleka zaś jego produktów. Regularne spożywanie komosy podawane jest osobom, u których zapotrzebowanie na wapń jest wyjątkowo ważne – dzieciom i młodzieży, osobom w ciąży oraz osobom w stanie menopauzy. Komosa jest szczególnie polecana dla niemowlęta, bo jest kosztowna w witaminy, stymuluje hormon rozwoju i działa prawidłowy wzrost. Zapewne istnieć dostarczana dzieciom już po przeprowadzeniu przez nie 9 miesięcy.

W komosie nie brakuje i innych minerałów oraz witamin. To czyste źródło magnezu, potasu, żelaza, miedzi, fosforu. Zawiera witaminy z grupy B – w niniejszym oraz witaminę B6, która w parze z magnezem dba o układ nerwowy i krwionośny. Zawiera aż dwa razy dużo witaminy E oraz żelaza niż pszenica. Komosa ryżowa ma i wielkie tłuszcze, głównie cenne nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3.

Aby wygrać z dobrodziejstw kwasów omega 3 warto zmielić jej ziarna bezpośrednio przed zużyciem i posypać nimi, np. sałatkę czy kanapki.

Dzięki szerokiej zawartości błonnika przeciwdziała zaparciom, oczyszcza organizm z toksyn. Przynosząc ją do diety, możemy mieć gwarancję, że polski przewód pokarmowy będzie istniał bez zarzutu.

Komosa ryżowa zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy, które neutralizują wolne rodniki. Ich obecność w diecie opóźnia efekty starzenia się systemu oraz zapobiega narządy wewnętrzne przed zmianami nowotworowymi. Komosa podawana jest ze względu na ilość lizyny, aminokwasu egzogennego potrzebnego do regeneracji i regeneracji komórek ciała, przez co wykazuje ona działanie antynowotworowe. Badania nad cennymi właściwościami komosy ryżowej wskazują, że ekstrakt z nasion, kiełków i liści może hamować zwiększanie się komórek rakowych.

Komosa ryżowa jest efektem o małym indeksie glikemicznym, dzięki czemu nie powoduje wzrostów stężenia glukozy we natury. Jest pokarmem dozwolonym i zarządzanym dla kobiet cierpiących na cukrzycę także postaci z nadwagą i otyłych, bo w jej składzie spotykają się głównie węglowodany złożone.

Komosa ryżowa, jeśli spożywana jest stale, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy. Droga w tłuszcze nienasycone, głównie w kwas linolenowy, oleinowy i linolowy, przyczynia się do zmniejszenia poziomu cholesterolu, minimalizuje ryzyko arteriosklerozie również innych chorób układu krążenia.

Nie kryje glutenu, a potrafi być bezpiecznie obsługiwana przez pani z celiakią czy nietolerancją glutenu.