Kurka, czyli pieprznik jadalny, to rodzaj grzybów, który pojawia się w polskich lasach

Kurka, czyli pieprznik jadalny, to poziom grzybów, który pojawia się w naszych lasach teraz w czerwcu. Do zalet kurek należy zaliczyć żywą barwę, dzięki której chętnie je wykryć w ściółce a to, że właściwie nie sprowadzają się okazy robaczywe. Dlaczego warto jeść kurki? Sprawdź wartość odżywczą tych grzybów.

Kurki opierają się często z wody. Jak całe grzyby, pieprzniki jadalne nie są jedzone ze powodu za swoje plusy odżywcze, bo mają minimalne ilości wartościowych składników. Dlaczego więc tak dalece je doceniamy? Zachwycamy się ich doskonałym, ale delikatnym smakiem.

W kurkach znajdują się tylko śladowe ilości witamin (B1, C, PP i E) oraz składników odżywczych (cynk, wapń, fluor, jod, potas). Skupiają się zwykle w kapeluszach, w trzonkach dostaje się ich dobrze mniej.

Kurki idealnie kształtują się do duszenia, smażenia i marynowania. Można je oraz mrozić, ale wcześniej warto grzyby zblanszować, dzięki temu po rozmrożeniu nie będą mocne. Nie zostawia się suszenia kurek, gdyż stracą aromat. Jeśli jednak zdecydujemy się na ten zabieg przechowywania, przed przygotowaniem warto moczyć je w wodzie przez 30 min., że nabrały objętości.

Jak najczęściej przyrządzamy kurki? Zwiększamy je do omletu lub jajecznicy (wymagają być już obgotowane lub uduszone), stosujemy jako farsz do pierogów i naleśników. Nadmiar marynujemy albo mrozimy.

Zaletą kurek stanowi ich dobry aromat, to dzięki temu ciągły się drinkami z najtańszych w Polsce grzybów. Lubimy je też dlatego, iż nie robaczywieją także są trwałe – te wartości sprawiają, że kurki bywają porównywane nawet do borowików!

Czy ważna je polecić osobom odchudzającym się? Tak, ponieważ te grzyby są niskokaloryczne, a 100 g surowych kurek zawiera tylko 32 kcal.

Kurki, też jak nowe grzyby są ciężkostrawne. Jest to stworzone dużą ilością chityny – odmiany błonnika, który tworzy, że grzyb jest fałszywy i ważny do przyswojenia przez układ pokarmowy. A nie zaleca się jedzenia kurek na krótko przed snem. Warto też po zjedzeniu potrawy z kurkami napić się naparu z dziurawca lub mięty – pomoże on dostarczanie żółci i przyspieszy trawienie.

Z tych jednych początków kurek nie powinny jeść także dzieci, osoby stare oraz mające kłopoty z trawieniem oraz uczuleni na grzyby.