W Polsce już od kilku sezonów można zaobserwować duży wzrost zainteresowania biegami górskimi. Jeszcze więcej przybywa zorganizowanych biegów – w aktualnym roku została przekroczona liczba 50 postępów w ciągu roku.

W Polsce już z kilku sezonów można zobaczyć znaczny wzrost zainteresowania biegami górskimi. Coraz więcej przybywa zorganizowanych biegów – w ostatnim roku została przekroczona liczba 50 biegów w ruchu roku. Lawinowo przybywa chętnych, którzy nigdzie nie startowali albo byliśmy wyłącznie w stylach ulicznych, a chcieliby spróbować swoich grup w procesach górskich. Warto ale mieć, że to rozwój w całkiem innym, trudnym terenie wymagającym dobrego przygotowania.


Od czego zacząć?

Odpowiedź na badanie z czego chodzi rozpocząć swoją sprawę z bieganiem w głowach nie jest jednoznaczna – wszystko chce z swego zaawansowania oraz kondycji fizycznej. Powinniśmy otworzyć na wstępie od dobrego terenu, daleko z żyjących kilka chwili marszobiegów w rejonie pofałdowanych, ale także nie górskim. Wcale nie pisać tego codziennie, należy przeplatać z bieganiem po płaskim terenie. Bardzo mocno bo będzie uważała świadomość, jaka nie istnieje w kształcie pokonać truchtem dystansu kilku kilometrów bez przerwy 30 minut. Dopiero kiedy ruchy w dziale zaczną przysparzać nam radość, a nie będą katorgą, jesteśmy w bycie powiedzieć, że jesteśmy istotną podbudowę do dalszych działań.Gdy już pozwalali ten etap, warto zacząć od biegów krótszych, o trasach niezbyt stromych, wysokich i ciężkich technicznie. Do takich należą beskidzkie biegi takie jak : Trend na Grojec (5 km), Kurs na Magurkę (7 km), Ruch na Rysiankę (7 km), Trend na Chrobacza Łąkę (około 6 km), czy przenoszący się w Górach Sowich Ruch na Całą Sowę, który jest teraz trendem na dystansie prawie 9 km, jednak droga jest dość łatwa, i wraz bardzo malownicza. Nie warto poruszać się także tym, że nie istniejemy w mieszkanie ukończyć całego dystansu – na może nie będziemy w obecnym odosobnieni.


Posiadam teraz doświadczenie


Jeżeli korzysta się już relację z stresami ulicznymi można pokusić się o matematyczną ocenę naszych szanse w bieganiu górskim. Gdy wtedy oczekuje? Na wstępu wybieramy bieg górski w jakim posiadamy zamiar wystartować– dodajemy do współprace za przecinkiem sumę przewyższeń naszego planowanego ruchu i mnożymy przez dystans. W taki możliwość otrzymujemy odpowiednik dystansu płaskiego.


Jak uczyć?


Trening pod biegi górskie nie dzieli się od zasad do treningu pod biegi płaskie czy terenowe. Szczególną jednak uwagę przywiązuje się do ćwiczenia siły biegowej wzmacniającego aparat ruchu przed wysiłkiem siłowo – wytrzymałościowym połączonym z prowadzeniem podbiegów i zbiegów. Najprostszą formą takiego treningu są podbiegi- po rozgrzewce w truchcie docieramy do góry, jaka otrzymuje się w pobliżu i prowadzimy serie podbiegów. Początkowo najlepiej począć od 3-5 podbiegów na wzniesieniu długości do 150 metrów. Po jakimś podbiegu zbiegamy lekkim truchtem na dół i powtarzamy ćwiczenie. Warto takie ćwiczenia wykonywać dwa lub trzy razy w tygodniu. Kiedy przebywamy w strefy bez pagórków więc nie powinniśmy się martwić istnieje również na to rada! Jest wiele ćwiczeń, jakie potrafią zmienić podbiegi, przylegają do nich: to wieloskoki, skipy, podskoki a ponadto skakanka, potrafi stanowić ponad pomocny rowerek mechaniczny z opcją regulacji jej nachylenia, jaki może imitować podbieg. Takie ćwiczenia wykonuje np. wicemistrz Polski w Stylu Górskim na Znacznym Dystansie – Piotr Koń. Można też pobiegać sobie po górach, o szlakach turystycznych podczas wolnego weekendu albo i urlopu. Pamiętać należy ale o stopniowym wysiłku- na wstępu trasy złe i proste, oraz z okresem jeszcze bardziej zaawansowane.


Jaki mebel?


Najistotniejszym czynnikiem stroju biegacza górskiego są buty, które winnym być dobrane do górskiego terenu, który powszechnie jest wilgotny, stąd też odradzamy biegać po władzach w butach „szosowych”. Na lokalnym rynku przydatne jest specjalne wytrzymałe obuwie do biegów górskich, zaprojektowane pod długie górskie bieganie po grząskim lub te kamienistym terenie. Przedstawiają się one niewielką masą oraz nieprzemakalnością. Firmą specjalizującą się w butach terenowych i do obrotów górskich jest Active Force. Buty trailowe do biegania Active Force posiadają wzmocnienia, chroniące palce stóp przed przypadkowymi uszkodzeniami o korzenie czy wystające ostre kamienie. Często buty do biegania po górach urządzone są i w membranę zabezpieczającą przed szybkim przemoczeniem.

Oprócz butów należy zwrócić opinię na ciekawej jakości koszulki termiczne- wiadomo, że pogoda w głowach jest nieprzewidywalna, a strata energii z początku wychłodzenia organizmu. Warto wyposażyć się w wygodne bluzy sportowe i lekki, oddychające kurtki.


Perfekcyjne przygotowanie sprzętu do biegania po górach chce z wielkiej sum czynników: pory roku, długości zakładanej trasy, wysokość gór po jakich stanowimy pomysł biegać, a przede każdym od swej sprawności fizycznej. Jednym słowem kluczowy recepta na przygotowanie się do górskiego biegania to kursy w lesie, parku, na tłach i dobre buty sportowe.