Wiórki kokosowe zabiera się z wysuszonego i startego miąższu orzecha kokosowego.

Wiórki kokosowe uzyskuje się z wysuszonego i startego miąższu orzecha kokosowego. Często wykorzystywane są jako dodatek do ciast, ciastek i rozmaitych batoników i mało kto mówi je jako dobry element zdrowej diety. Faktycznie, gdyby pobieżnie przyjrzeć się wartościom odżywczym tego produktu żywnościowego, wykazałoby się, że zawiera jedynie szczątkowe ilości witamin a białka, trochę potasu i magnezu, natomiast jego „podstawę” stanowi tłuszcz, a konkretnie kwasy tłuszczowe nasycone.

Wiórki kokosowe ukazują się być mimo tego zdrowym elementem diety, przede każdym za sprawą sporej ilości błonnika (ok21g/100g). Błonnik pokarmowy, choć nie jest trawiony przez polskie enzymy trawienne, to ma się, że jego istnieje obowiązkowy dla właściwego działania systemu pokarmowego. Odpowiednie jego użytkowanie wspomaga także odchudzanie, obniżając łaknienie czy korzystnie wchodząc na poposiłkową glikemię (czyli wzrost poziomu cukru po spożyciu pokarmu). Niestety, wiele osób nie powoduje jego odpowiedniej dawce z diety, dlatego też drogie jest by ująć w jadłospisie dobre źródła błonnika.

Zwłaszcza w okresie stosowania diety niskowęglowodanowych, kiedy najczęściej znacznemu zmniejszeniu ulega spożycie produktów roślinnych drogich w substancje balastowe, wiórki kokosowe być mogą doskonałe uzupełnienie codziennego menu. Błonnik pokarmowy w nich wprowadzony wpływa także korzystnie na profil lipidowy krwi, co potwierdziły badania naukowe (Trinidad i wsp.). Wiórki kokosowe pomimo, iż zawierają ponad 60% tłuszczu wykazują działanie hipolipemizujące oraz nie ustępują tutaj płatkom owsianym. Wynika więc nie jedynie z obecności błonnika, lecz i z faktu, iż lipidy w nich uwzględnione to przede wszystkim średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe ( MCT), które pochłaniane i metabolizowane są zupełnie inaczej niż kwasy długołańcuchowe – nie wykazują chęci do zbierania się w stron tkanki tłuszczowej i budowania poziomu złego cholesterolu.

Wiórki kokosowe są tanie i dobre źródło błonnika pokarmowego i średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, których odżywczy potencjał często brany stanowi w mieniu i suplementacji sportowej. Wiórki kokosowe nadają się znakomicie jako bonus do musli, serów czy odżywek białkowych, jak i nowych produktów żywnościowych i potraw.