Zimą równie istotne jest dobre przygotowanie samochodu, jak i racjonalne zachowanie kierowcy na trasie.

Reklama: Szkoła jazdy Bydgoszcz

Zimą równie ważne jest skłonne przygotowanie samochodu, jak i zdrowe zachowanie kierowcy na trasie. Nawet najlepsze opony bez umiejętności kierowcy nie wyratują nas z kryzysowej rzeczy na oblodzonej drodze, tak toż najlepszy kierowca może liczyć kłopoty z opanowaniem samochodu niewłaściwie przygotowanego do zimy.

Okres zimowy jest szczególnie duży z elementu widzenia kierowcy. Zima udowodniła, że ekstremalne warunki można spotkać nie ale na arktycznych bezdrożach, ale także w sercem największych naszych miast. W skrajnych warunkach przenoszenie się po drogach graniczyło z niemożliwością. Problem często nie polegał tylko na przybyciu do końcu, działaj na wyjechaniu z miejsca parkingowego. Obfite opady śniegu niejednokrotnie zaskakiwały nawet właścicieli samochodów terenowych czy SUV-ów, które szły w procesu nocy pod grubą warstwą białego puchu.

Po pierwsze: samochód!

Większości kierowcom może rodzić się oczywiste, że przed zimą należy zmienić opony. 

A ponieważ chodzi o swoje bezpieczeństwo, należy powtarzać tę sprawę w nieskończoność. Poza oponami warto jeszcze zadbać o inne elementy naszego auta. Odpowiednio przygotowany pojazd, to gwarancja zimowych podróży bez większych trudności. 

Przed okresem zimowym miej o istotnych czynnikach w wykonaniu samochodu: 

– Zmień opony na zimowe – na śniegu ogumienie letnie jest wręcz niebezpieczne. Droga hamowania wzrasta około 2 razy w zestawieniu z oponą zimową. Mieszanka używana do pracy opon zimowych i odpowiednio zaprojektowany bieżnik zapewniają odpowiedniejszą przyczepności, skuteczniejsze odprowadzanie wody oraz w konsekwencji skrócenie drogi hamowania. Godzi się, że opony zimowe należy zakładać, gdy temperatura powietrza zachowuje się przez parę dni poniżej 7 stopni C. 

– Dolej niezamarzającego płynu do chłodnicy (razem z poradą użytkowania samochodu).

– Sprawdź stan hamulców – nie potrafimy sobie pozwolić, by zawiodły w prawie oczekiwanym momencie.

– Doświadcz i ewentualnie zamień na zimowy płyn do spryskiwania szyb – zimą widoczność 

nie prawdopodobnie być blokowana przez słońce odkładające się w złej szybie.

– Sprawdź światła w prostym samochodzie – bądź wyczuwalny na możliwości, gdyż zimą warunki atmosferyczne często ograniczają widoczność.

Jakie opony, do którego auta? Czy jak stworzyć racjonalnego wyboru! Zanim przystąpimy do obrotu należy zdać na chwila prostych pytań dotyczących samego auta, stylu jazdy kierowcy i tras, które decydujemy pokonać zimą. Taka analiza pozwoli na mocny i odpowiedni dobór opon przez obsługę profesjonalnego serwisu ogumienia.

I kiedy zima na zdrowe zagości na naszych drogach dbajmy o:

– Regularnym sprawdzaniu ciśnienia powietrza w oponach. Pamiętaj, że w niewielkich temperaturach ciśnienie powietrza w oponach winno być słabsze od zalecanego. Rekomendowaną wartość podaje producent pojazdu.

– Sprawdzaniu wysokości i stanu zużycia bieżnika – razem z przepisami prawa minimalna wysokość bieżnika opon wynosi 1,6 mm, ale w przypadku opon zimowych polecana jest wymiana opon z bieżnikiem poniżej 3 mm, bowiem taka opona nie gwarantuje optymalnej przyczepności, zwłaszcza w sukcesu deszczu czy oblodzonych nawierzchni.

– Uruchamianiu pojazdu przed włączeniem świateł, radia oraz nowych sprzętów pobierających energię – umożliwi to uchronić akumulator przed wyczerpaniem.

– Kontrolowaniu poziomu płynu do spryskiwacza – w zimowych warunkach częściej wskazane jest przemycie przedniej szyby.

– Odpowiednim paliwie do silników typu diesel – pozwoli obecne na unikniecie zamarzania paliwa. Zamarzanie diesla wytwarzane jest wytrącaniem oraz krystalizowaniem się w oleju napędowym parafiny, która montuje się w kanalikach filtra paliwa, blokując przepływ i unieruchamiając silnik. By tego uniknąć należy stosować wzbogacony olej napędowy 

o obniżonej temperaturze zamarzania i zawodowe dodatki uszlachetniające do paliwa.

– Ważnym środkiem zapobiegawczym istnieje i wymiana przed zimą filtru paliwa. 

Po drugie: kierowca!

Jeżeli już przygotowaliśmy nasz pojazd do zimy i znamy o czym mieć w najkrótszych miesiącach, trzeba zastanowić się nad naszymi umiejętnościami. Oto kilka konkretnych porad jak poradzić sobie z najczęściej spotykanymi zimą pozycjami na linii.

Śnieg zasypał nasze auto na parkingu – odśnieżamy samochód i wdrażamy wyjeżdżać, jednak kiedy więc przygotować, by nie zakopać samochodu? Ważne jest odśnieżenie całego pojazdu, szczególnie całych szyb, świateł i dachu, aby zapewnić sobie dobra widoczność oraz uniknąć sytuacji, w jakiej czapy śnieżne spadają podczas jazdy na samochody jadące za nami.

Należy mieć, by idąc z miejsca parkingowego delikatnie operować gazem natomiast nie pozwolić kołom boksować na śniegu. Boksujące koła ubijają śnieg, zamieniając go w lód, i zatem zapewne znacznie utrudni lub nawet uniemożliwi ruszenie z miejsca. Delikatnie używając gazu próbujemy „rozbujać” auto do punktu zakończenia się pojazdu i DELIKATNEGO zaboksowania kół. Następnie wciskamy sprzęgło i osiągniemy kołom wjechać z powrotem w zagłębienie. Taką procedurę powtarzamy kilka razy. Że po kilku próbach samochód wyjedzie – odnieśliśmy sukces. Jeśli a jesteśmy poczucie, że nasza rzecz nie poprawia się czy nawet pogarsza – poprośmy człowieka o uwaga przy wypchnięciu auta lub skorzystajmy saperki. Miejmy również, aby kierownicę w wozie napędzanym na jakąś osią trzymać prosto wyjeżdżając przez zaspy śnieżne. Samochodów z silnikiem na obie osie fakt ten nie dotyczy, chyba, że podwozie zawiesi się na zmarzniętej grudzie śniegu – to pomogą już tylko saperka lub linka holownicza.

Odkopanie samochodu zajęło nam więcej czasu – teraz spieszymy się do miejsca docelowego – jak bezpiecznie przyspieszać na ulicy? Rozpędzając się gwałtownie zimą pamiętajmy, że umiemy się spotkać ze działaniem nadsterowności lub podsterowności pojazdu. Nazywa to, że przyspieszając na śliskiej nawierzchni zaczyna nam uciekać tył lub przód samochodu. Przede wszystkim jazda po lewych jezdniach zawsze musi być płynna, a prędkość dobrana do zarządzających na możliwości warunków. Aby zapobiec sytuacji, w której przód lub tył samochodu ucieka, należy podczas łagodnego przyspieszania skierować koła samochodu w kierunku jazdy i pod żadnym pozorem nie wykonywać zbędnych ruchów kierownicą. Że czujemy, że pomimo to, jedna z linii pojazdu traci przyczepność – zdejmujemy nogę z gazu!

Idąc w zakręt na śliskiej nawierzchni pamiętajmy, że bezwzględnie musimy wyhamowywać pojazd dużo wcześniej niż latem. Przed zakrętem redukujemy bieg, tak, aby pod żadnym pozorem nie wjeżdżać w zakręt na sprzęgle. Dobieramy odpowiedni tor jazdy operując tylko alkoholem i hamulcem bez gwałtownych ruchów kierownicą. Prędkość zwiększamy tylko na rozwiązaniu z zakrętu. Przestrzeganie tych reguł da nam uniknąć niekontrolowanego poślizgu.

Hamowanie na katarze i lodzie – gdy nie narobić sobie zbędnych kłopotów? W sukcesie, gdy łączymy się do skrzyżowania lub zakrętu pamiętajmy, aby odpowiednio wcześniej zredukować prędkość dodatkowo nie hamować w minione chwili. W takich wypadkach bardzo dobro sprawdza się hamowanie silnikiem, czyli redukcja biegu. Kiedy jednak dociera do sprawie, w jakiej pragniemy hamować awaryjnie starajmy się to wykonywać świadomie. W samochodach urządzonych w porządek ABS hamujemy wciskając pedał hamulca do oporu i zawsze mamy kierownicę skręcona w zakresu, w którym wymagamy jechać. W sukcesu samochodów bez ABS hamujemy pulsacyjnie – naciskamy i nadajemy hamulec. Wciskając hamulec do oporu, możemy sprawić do zablokowania kół i utraty opieki nad pojazdem. Tu też musimy mieć, by towarzystwa były zazwyczaj położone w zakresu jazdy.

Należy pamiętać, że wszystek samochód w form poślizgu obserwuje się inaczej. Najnowsze samochody urządzone są w dalekie sposoby mające uchronić nas przed trudnymi sytuacjami na ulicy, co daje, że ciężko świadczyć o łącznych regułach zachowania się za kierownicą. Najdoskonalszym systemem na pokazanie się działania w skrajnych formach jest zaczerpnięcie z specjalnego kursu doszkalającego kierowców. Nic nie przygotuje nas do bycia nad samochodem tak, jak praktyka.

Zima to ciężki okres dla kierowców. Zmienne warunki pogodowe interesują nas w odległości do rzeczy, sklepu czyli na ferie. Pamiętajmy, że styl jazdy zimą wiele różni się od letniego, dlatego nie używajmy na linii – dostosujmy prędkość do prowadzących warunków, a wszelkie manewry wykonujmy cisza i pewnie. Wybór odpowiednich opon to połowa sukcesu, reszta to tak przygotowany samochód a nasza uwaga, świadomość zagrożeń i sztukę panowania 

nad pojazdem.